torsdag, november 05, 2009

Ovälkomna gäster

Under veckan nu när jag har varit hemma så har jag hittat småkryp hemma... jätteäckligt tycker jag, men Patrik tycker inte att det är lika farligt. Men hursomhelst måste vi få bort dem på nåt sätt.
Har nu undersökt på Anticimex vad det kan vara för ohyra och de ser mest ut som Pälsängrar. Så himla äckliga kräk! :P
Hursomhelst så blir det nu storstädning framöver och efter tips från mamma att kolla "Rent hus"- städtips, så har jag fått fram att man ska ta aromatisk olja på en liten tops och smörja på lite här o var på lister, i skåp, lådor, under diskbänken, i garderober, eftersom dessa kryp, mal och sån annan ohyra tydligen avskyr aromatiska oljor!!

Jag har kollat runt lite mer på nätet och funnit att det som tydligen ska fungera bäst är Röd Cederträ-olja, men det finns bara att beställa. Därför tog jag en tur på stan idag för att se om jag kunde hitta nåt liknande eller bara en aromatisk/eterisk olja som kunde fungera. På hälsokost affärer fanns såna men jag var ändå inte nöjd, de kostade ca:45kr för en liten flaska, så jag gick vidare till Indiska med minnet att de har haft dylika oljor förut. När jag kom dit och började leta i djungeln av oljor så hittade jag faktiskt en som innehåller doft från cederträ. Så den fick följa med mig hem och ska nu testas efter vi städat!! :D Förhoppningen är ju att vi inte bara kommer att bli kvitt ohyran, utan att vårt hem även kommer att dofta lite bättre!!

Igår fick jag ett ryck att sy klart 4 av mina små börsar/väskor som jag haft som sidoprojekt nu ett tag. Det kan komma ut någon bild på dem här snart. Men jag vill nog sy några till först!

När Patrik kommer hem så ska vi äntligen åka och storhandla, vad jag menar är att det blir skönt med välfylld kyl och påfyllning av saker som fattas, men att det är så himla jobbigt att handla!! Usch! Blir skönt när det är gjort!

Nu ska jag återgå till min kaffekopp och att vila handen!

Hejhej!

2 kommentarer:

Emma sa...

Nä usch, såna gäster vill man verkligen inte ha! :D Peppar peppar verkar jag ha blivit av med mina men det verkar ju kunna gå i vågor så jag ska väl inte ropa hej ännu. Sen tror jag att de kommer in nu när det börjar bli såpass kallt ute, så tar man de på en gång går det nog bra att fixa själv. Annars är just pälsängrar lätta att bli av med så har ni Anticimex där en gång borde de vara väck sen!

Johanna sa...

Jag har sett en silverfisk i vårt badrum en gång! Eller näe, den va i hallen, men jag va på toa när jag såg den. Aja.. Jag hann inte döda den iaf.. typiskt.. Hoppas ni får död på era små djur iaf!

Hoppas handen kryar på sig bra också! Vad ska ni hitta på i helgen då? För oss blir det då lugna gatan.. Jobbar ju på lördag.. :/

Tjingeling!